Entre els anys 2013 i 2015 s’ha dut a terme el projecte Europeu “Knoweldge Identity Language Tools – Créer des outiles d’appropriation linguistique et culturelle pour faciliter la relation à la personne accompagnée en travail socia” (KILT).
El projecte KILT i la seva continuïtat a través del “KNOWLEDGE IDENTITY LANGUAGE TEAM”, del qual se’n deriva, es basa en les dificultats viscudes pels professionals del sector medicosocial, respecte a la relació personal que s’ha d’iniciar, establir i viure amb les persones que han d’acompanyar.
La formació KILT: una dinàmica de canvi de la persona que, en primer lloc, passa per una sèrie de seqüències i experimentacions personals i professionals; les aportacions teòriques es consideren com a elements complementaris per donar suport i és la base de l’experimentació (i no pas a l’inversa).
De fet, es tracta d’una formació que aposta pel canvi, l’adaptació i el despertar permanent de la pròpia identitat i la de la persona o comunitat que s’acompanya. La lògica es basa en el principi que qüestionar sobre un mateix, quan un accepta el seu propi descobriment, “revisitar-se”, implica interessar-se per l’altre, influeix en la postura i la imatge transmesa a l’altre; i per efecte
d’eco, el porta a iniciar aquest procés d’obertura i d’intercanvi de la identitat i la cultura. KILT és, per tant, un procés que transforma, que permet produir una evolució en el camp de les representacions i de la relació amb un mateix i amb l’altre; és un procés de reconstrucció i de reafirmació del sentit.
Així mateix, aquesta lògica ha de prendre forma i afirmar-se en la dinàmica pedagògica desplegada, fent que cada actor participant sigui mestre de la seva pròpia evolució. KILT és una trajectòria de transformació i de canvi. De fet, ens proposem fixar punts de referència per construir el canvi, a través dels “verbs clau de la transformació”: D’una banda, en termes de conducta pedagògica, l’assemblatge i l’articulació dels diferents mòduls han de procedir i portar a aquest canvi. D’altra banda, cada eina (entenem per eina, un temps construït d’immersió, posades en situació, exercicis de simulació o jocs de rol) respon amb aquesta mateixa lògica del procés de sentit, és a dir, permetre al professional format travessar els diferents estats de la transformació (qüestionar-se, identificar i identificarse, posicionar-se, trobar-se, descobrir, adaptar, adaptar-se, acompanyar, promoure; tenir curiositat).