Estudi qualitatiu descriptiu interpretatiu d’enfocament fenomenològic el maig del 2015 a través grups focals. Es van reclutar persones immigrants de diferents edats i sexe procedents d’Àfrica Sub-sahariana residents a Catalunya mitjançant la intervenció d’agents comunitaris de salut. Es van analitzar els seus coneixements i opinions sobre la HB; així com, les estratègies per motivar les persones de la seva comunitat a realitzar el cribratge. Es va gravar l’àudio i es va analitzar sobre la base de la transcripció Atlas.ti
Un total de 3 grups focals (n = 17): 5 de Guinea Equatorial, 6 de Senegal i 6 de Nigèria. El 52.9% homes i la mitjana de 30.4 anys. En general existia desconeixement sobre: terminologia relacionada amb HB, confusió amb altres malalties, causes, vies de transmissió, impacte, distribució mundial, mesures preventives, proves diagnòstiques i tractament. Les eines que van identificar com a efectives per implementar una estratègia activa de cribratge amb les seves comunitats van ser les visuals i interactives com jocs i vídeos.
En base a aquests resultats es va elaborar «HEPARJOC», eina de suport pedagògic en format electrònic la finalitat és utilitzar el joc per aprendre, compartir coneixements entorn a les hepatitis virals (especialment la HB) així com promoure la importància del diagnòstic precoç. Es basa en la participació guiada per un conductor de grup, implicant els participants en el procés de joc d’una forma dinàmica i lúdica, a través un kit de 5 jocs didàctics.
Anàlisi recerca:
En les conclusions trobem com a missatges bàsics: Desconeixement dels conceptes bàsics, de les vies de transmissió, diagnòstic, tractament i mesures de prevenció