eSPiCTools | Around Me 2021
2632
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-2632,mega-menu-top-navigation,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

ELS DETERMINANTS SALUT   |    MALALTIA DE CHAGAS    |    SALUT AFECTIVA I SEXUAL    |    TUBERCULOSI

AROUND ME

“Around me” és una eina pedagògica per promoure la sensibilització envers els DS i reforçar la formació, tant dels professionals de la salut com de les persones o comunitats.
Compta amb el suport del Departament de Control de
Malalties Tropicals Desateses (MTD) de l’OMS.
Com en tants altres casos, no és possible entendre la distribució de les MTD en l’espai i en el temps sense els DS, així com no és possible idear, planificar i implementar mesures de control, eliminació o eradicació de les MTD sense la seva plena consideració.
La finalitat d’“Around me” és promoure i compartir coneixements sobre la salut i els seus determinants d’una manera dinàmica, interactiva i lúdica

OBJECTIU DE LA RECERCA:

Entre els anys 2013 i 2015 s’ha dut a terme el projecte Europeu “Knoweldge Identity  Language Tools – Créer des outiles d’appropriation linguistique et culturelle pour faciliter la relation à la personne accompagnée en travail socia” (KILT).

El projecte KILT i la seva continuïtat a través del “KNOWLEDGE IDENTITY LANGUAGE TEAM”, del qual se’n deriva, es basa en les dificultats viscudes pels professionals del sector medicosocial, respecte a la relació personal que s’ha d’iniciar, establir i viure amb les persones que han d’acompanyar.
La formació KILT: una dinàmica de canvi de la persona que, en primer lloc, passa per una sèrie de seqüències i experimentacions personals i professionals; les aportacions teòriques es consideren com a elements complementaris per donar suport i és la base de l’experimentació (i no pas a l’inversa).
De fet, es tracta d’una formació que aposta pel canvi, l’adaptació i el despertar permanent de la pròpia identitat i la de la persona o comunitat que s’acompanya. La lògica es basa en el principi que qüestionar sobre un mateix, quan un accepta el seu propi descobriment, “revisitar-se”, implica interessar-se per l’altre, influeix en la postura i la imatge transmesa a l’altre; i per efecte d’eco, el porta a iniciar aquest procés d’obertura i d’intercanvi de la identitat i la cultura. KILT és, per tant, un procés que transforma, que permet produir una evolució en el camp de les representacions i de la relació amb un mateix i amb l’altre; és un procés de reconstrucció i de reafirmació del sentit.

Així mateix, aquesta lògica ha de prendre forma i afirmar-se en la dinàmica pedagògica desplegada, fent que cada actor participant sigui mestre de la seva pròpia evolució. KILT és una trajectòria de transformació i de canvi. De fet, ens proposem fixar punts de referència per construir el canvi, a través dels “verbs clau de la transformació”: D’una banda, en termes de conducta pedagògica, l’assemblatge i l’articulació dels diferents mòduls han de procedir i portar a aquest canvi. D’altra banda, cada eina (entenem per eina, un temps construït d’immersió, posades en situació, exercicis de simulació o jocs de rol) respon amb aquesta mateixa lògica del procés de sentit, és a dir, permetre al professional format travessar els diferents estats de la transformació (qüestionar-se, identificar i identificarse, posicionar-se, trobar-se, descobrir, adaptar, adaptar-se, acompanyar, promoure; tenir curiositat).

OBJECTIU DE LA RECERCA

“Around me” és una eina pedagógica per promoure la sensibilització envers els DS i reforçar la formació, tant dels professionals de la salut com de les persones o comunitats.
Com en tants altres casos, no és possible entendre la distribució de les MTD en l’espai i en el temps sense els DS, així com no és possible idear, planificar i implementar mesures de control, eliminació o eradicació de les MTD sense la seva plena consideració.
La finalitat d’“Around me” és promoure i compartir coneixements sobre la salut i els seus determinants d’una manera dinàmica, interactiva i lúdica.

Compta amb el suport del Departament de Control de Malalties Tropicals Desateses (MTD) de l’OMS.

ESTRUCTURA DEL JOC

Aquest joc és una eina per dinamitzar sessions informatives i formatives, avaluar els coneixements del grup i establir discussions sobre les idees i percepcions que els membres del grup tenen de la salut i els determinants que els envolten.
El joc consisteix en un marc gràfic (tauler) on els diferents factors determinants que influeixen en la salut de les persones estan agrupats en tres blocs en forma de cercles concèntrics de diferents tonalitats:
I. Determinants personals de dimensió territorial individual
II. Determinants socials de dimensió inter i trans-territorial
III. Determinants polítics globals de dimensió universal

Els participants són conduïts per una persona prèviament formada (dinamitzador o conductor) que modera i guia l’activitat amb l’objectiu d’aconseguir un ambient participatiu, amè i relaxat.
Més que un joc de preguntes / respostes, és un joc de debat / discussió.
Es pot participar de forma grupal o individual, sent més indicat de forma grupal. El nombre de jugadors pot variar, sent l’ideal entre 4 i 12 participants

MATERIALS

  • Un tauler de joc.
  • 4 icones amb forma de persona.
  • Un dau.
  • 16 fitxes de joc de colors: 4 del color dels DI, 8 del color dels DII i 4 del color dels DIII.
  • 16 fitxes comodí: 8 de color vermell, 8 de color verd.
  • Fitxes guia amb temes / preguntes orientatives relacionades amb els determinants.

 DINÀMICA

Un camí amb caselles recorre els diferents blocs; el camí adquireix una forma d’hèlix que, simbòlicament, representa el concepte de motor i canvi ja que els determinants no són estàtics, són processos dinàmics que interactuen estretament relacionats, a nivell individual, familiar, comunitari i global en diferents dimensionals (econòmica, política , social i cultural) i en el temps.

Cada participant (grup o persona) té una icona de persona, 4 fitxes de diferents colors, 4 fitxes comodins i el dau.
Mitjançant les fitxes i el dau es va participant i avançat per les diferents etapes del camí. La selecció de les preguntes / tema que es treballa està basada en l’atzar i estan recollides en les fitxes auxiliars.